Amulet
- 7. 7. 1992 - Monitor Records (LP, MC.
* CD: 010065-2 ), délka 47:40
1. Hororový sen;
2. Tělo na kříži; 3. Justina; 4. Amulet; 5. Růže a kříž;
6. Bytosti; 7. Kníže temnoty; 8. Oheň v kruhu; 9. Demoniac; 10.
Transilvania
- Petr Štěpán,
Pavel Štěpán, Petr Palovčík, Bedřich Musil
MP3:
BYTOSTI
Pochválen budiž
středověk, čas mýtů, pověr a temných zjevení, neboť on
propůjčil masce XIII. století palčivou sžíravost, jež se
proleptala i skrze více méně standardní hudební náplň
Amuletu.
Svěžest kytar, pulzující dynamika a slušný cit pro melodii,
toť vstupní vklad do velkého gambitu. Třináctka staví svoje
hudební hrady pečlivě a bez zjevného tápání noviců (do
jejichž řad se samosebou ani neřadila). Skladby překypují svěžestí
a dobře namíchanou medovinou rytmiky a atmosféry. Někdy silná
a hustá, jinde zase spíše vzletná a uvolněná - bez výjimky
však opojná jako dotek letní noci. Vzkvétající sémě
vlkodlačí originality je už od počátku dobře patrné - ačkoli
vliv velkých model gotiky je silný (jak také jinak), XIII.
století dělá muziku po svém. Tu se ohlédnout k nevázanosti
hard rocku, tu zase neváhají sáhnout k motivu popovějšího
zabarvení, nebrání se ani křehké baladičnosti se středověkým
odérem. Dovedou uchopit zdánlivě nesourodé hudební vlivy a
vměstnat je pod černý gotický rubáš, aniž by vznikal dojem
nesourodosti a nepatřičnosti.
Unikátním zrodem prochází fantaskní snová poetika, která
zpočátku neklidně šeptá v pozadí, posléze se však stále
více a více dostává dopředu. Právě obrazotvorná moc
slova, ovládaná hlasivkami Petra Štěpána, stále výrazněji
barví rockový obsah do podivně zadumaného a melancholického
karmínu. Nesmělé družení gotiky se šerosvětem víl, upírů
a vlkodlaků je mnohde trochu křečovité, přesto však
fascinuje a umocňuje silný náboj alba.
Paradoxně tak právě přímočarost a zpěvnost, která jinak
šlechtí gothic rock, mohla být hrobem Amuletu, ale talent a
vynalézavost jeho tvůrců, jdoucí ruku v ruce s textařskou
prací pozvedla standartu s číslem XIII vysoko do podmračených
nebes. Umění vysochat chytlavou a precizní píseň a na jejích
bedrech předat poselství posluchači, to je velký dar!
Navzdory létům, které jako splašené stádo pegasů přeletěly
nad světem, zůstává debut stále živý a přesvědčivý.
Elektrizující výboje, znepokojivá atmosféra a deset skvělých
svědectví o síle dětí XIII. století... A ani stopa
nostalgie...
Gotika
- MC: 13. 7. 1994, CD: 18. 7. 1994 -Monitor
Records (MC: 660310-4, CD: 660310-2), délka 75:52
1. Gotika; 2.
Macbeth; 3. Svatí na nebi; 4. Mystery Ana; 5. Ten starý dům se
rozpadá; 6. Blood is life (Sabbating); 7. Mistr a Markétka; 8.
Markýza z obrazů; 9. Justina (symphony version); 10. Tango
Salieri; 11. Mistr Leonard; 12. Hněv andělů; 13. Tango Salieri
(hellmix); 14. Opus pro Macbeth
- Petr Štěpán,
Pavel Štěpán, Jiří Šindelka, Michal Kourek Host:
Karolina Husáková (operní vokály)
MP3:
MISTR LEONARD
Jen nechte pod
monumentem mistra znít též loutnu Marigoldovu. Pravda, tóny
jsou to neumělé, a přece tolik chtějí míti krásu všeho
toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo - pro nikoho... Chtěl bych
jim vdechnout kouzlo gotiky, dát jim křídla havraní a svůdnost
Macbeth, budit ze sna Svaté na nebi...
To všechno ovládá magie XIII. století, to všechno vetkala do
své další středověké kroniky, která svou délkou a rozpětím
přesahuje vše, co jsme z dílny Třináctky kdy (do i od roku
1994) vyslechli.
A jak už u velkých porcí hudby bývá zvykem, je těžké
zajistit obsahu jednolitost a soudržnost. Obzvlášť, když přistupujete
k zvukové formě s takovou avantgardností a odvahou, jako bratři
Štěpánové. První polovina Gotiky je oslavou tvůrčího
vzmachu a kuráže. Pokud jsme o debutu mohli směle škrabat do
svých pomíjivých pergamenů slova jako dynamické a kytarové,
pak o Gotice můžeme bez zábran křičet do světa, že je
elektronická. Titulní skladba plyne v rozkošně ztuchlých
proudech času, tiše, ladně a podmanivě. Omamná příchuť
textů barví tu čerstvou krev lomených oblouků a hrozivých
portálů do něžné černě, která se jako had obtáčí kolem
kytarovější Macbeth, mateřsky laská v nokturnu Svatí na
nebi, v pokojném souzvuku atmosferičnosti tepe v Mystery Ana,
plačtivě konejší v náručí klavírní balady Ten starý dům
se rozpadá.
Jádro instrumentace tvoří nejrůznější elektronické přízdůbky,
echa, názvuky, pravidelnost samplů, která kupodivu nijak
nezeslabuje atmosféru, jen ji nastavuje zrcadlo a poodhaluje její
druhou dimenzi. Skvělým příkladem je předělávka výsostně
gothic - rockového fláku Justina, která se v rukou elektronického
orchestru stává mnohem zadumanější, a přesto silný náboj
zůstává.
Novým zjevení je též “operní” teatrálnost, která jiskřivým
hlasem vládne v překrásném opusu Mistr a Markétka. Rockovější
Mistr Leonard, příbuzný skladeb z éry Amuletu, a téměř
metalově sychravý Hněv andělů, příjemně nadnášejí závěr
alba. Závěr, který není zrovna dvakrát přesvědčivý -
Tango Salieri připomíná zvukový dadaismus, slepovaný berličkou
samplů do jakéhos takéhos tvaru (navíc ve dvou exemplářích),
Opus pro Macbeth zase zatvrzele skřípá jako bezduchá plechová
marioneta, avantgardní nechtěňátko. O kolik povedenější je
krvavý sabbating Blood is life...
Méně bylo by více, dva tak hudebně rozdílné póly se obtížně
stravují i v rámci 75 minut. A tak se tahle sbírka skladeb z
let 1992 - 1994 nakonec poněkud rozpouští v elektronickém
entusiasmu, ačkoli většina jejích dítek je více než
povedená...
Nosferatu
- MC + CD: 1. 11. 1995 - Happy Music (MC:
HMP009-4, CD: HMP009-2), délka 64:21
1. Intro; 2.
Nosferatu is dead; 3. Nevěsta temnot; 4. Antikrist; 5.
Evangelium; 6. Svatá válka; 7. Legenda o Krasaři; 8.
Torquemado; 9. Upír s houslemi; 10. Černý měsíc; 11. Květy
zla
- Petr Štěpán,
Pavel Štěpán, Jiří Šindelka, Michal Kourek
MP3:
NOSFERATU IS DEAD
Syrová i surová
vidino konce a zmaru...
Ponurá, podmračená, bouřlivá, zvířecí - taková je tvář
desky Nosferatu. Stabilní bratrské duo přizvalo na svůj
gotický škuner kytaristu Michala Kourka a basáka Jiřího Šindelku,
kteří ozdobili již několik skladeb Gotiky; a vánky
elektronické avantgardy nahradil nemilosrdně hutný vichr kytar.
Do mrazivých zvuků intra se vlomí úvodní kompozice Nosferatu
is dead vehementně, jako sama zubatá. Zvuk je nejplastičtější
a nejšťavnatější za celou dobu existence Třináctky, nebývalá
je i členitá práce celého upířího orchestru. Namísto
doslovné gotické přímočarosti a jednolitosti štrikuje každý
instrument proměnlivou zvukovou tkaninu - dokonce i srdce kapely
- bicí Pavla Štěpána duní a zvoní místy až nezvykle pestře.
O Michalu Kourkovi jsem kdesi zaslechl, že prý táhl XIII.
století až příliš k metalu - nemohu souhlasit. Jeho práce
je ukázková, padne k apokalyptické, bouřné a dekadentní
poetice textů jako ulitá - místy trhá vlkodlačími zuby předivo
umrlčích eposů na cucky, jindy se zase zmítá jako Nemrtvý
pod doteky slunce. Krvavá gotika ano, ale metal? Šestistrunný
tandem skýtá nebývalou masitost a výmluvnost, ale není
jedinou funebrální dominantou alba - jakoby se vanutí Gotiky
navracelo do karnevalu noci v mysticky mlhavé Legendě o krysaři,
v rozechvělé litanii Upír s houslemi a v zoufale horoucné
modlitbě k Padlému v Květech zla. Klávesy, zpěv a decentní
doprovod bicích - atmosféra zahuštěná až k hranicím
snesitelnosti, jak hudebně, tak textově. Teze o gotické póze
a přetvářce padají jak andělé...
Evangelium nesvatého Petra Štěpána rozpíná svá bludná
netopýří křídla v každé skladbě - Antikrist, Nevěsta
temnot, Svatá válka, Evangelium, Černý měsíc - všemi
prostupuje dekadentně temná smola, plná ďáblu upsaných duší
a trpkých konců. A aby se neronily jen žalné slzy, tak na skočnější
rockovou notu brnká inkviziční výpalna Torquemado... Zkrátka,
co si hrdlo a kletá duše žádá...
Hudebně vyzrálé, ideálně pojící obě dimenze XIII. století
do jednoho celku, tvrdého jako kámen karpatských hradů, temného
jako tisíciletý hvozd, ale zároveň přitažlivého a skvěle
vyváženého.
Nová alchymie, starý magnetismus. Nosferatu vládne!
Werewolf
- MC + CD: 2. 12. 1996 - Happy Music (MC:
HMP035-4, CD: HMP035-2), délka 52:00
1. Royale
Carpathia; 2. Transilvanian werewolf; 3. Bratrstvo vlkodlaka; 4.
Vampire woodoo; 5. Julie umírá každou noc; 6. Psycho; 7. Třinácté
znamení; 8. Stigmata vampire
- Petr Štěpán,
Pavel Štěpán, Jiří Šindelka, Michal Kourek Hosté:
Lenka Schreiberová (hlas, recitace), Miroslav Matějka (flétna),
Radek Křížanovský (housle), Martin Válek (housle), Vladimír
Kroupa (viola), Pavel Verner (violoncello), Tomáš Vráb (klávesy)
MP3:
TRANSYLVANIAN WEREWOLF
Slyšte, slyšte,
jakou hudbu vám děti noci hrají...
Až s magickou uhrančivostí rozplétá své závoje album s výmluvným
názvem Werewolf. Záměr tvůrců naplnil jeho duši velmi
pozvolnou, o to však intenzivnější hypnotickou silou, která
se od prvních tónů stupňuje a stupňuje, až přerůstá do
snového hudebního karnevalu světla a stínu, slz a smíchu. A
po všech těch cestách skrze tajemná zákoutí tohoto alba
bych si dovolil k úvodní charakteristice přisadit ještě
slovo “nevyrovnané”, byť s velmi obroušenými hranami výtky.
Úvodní hymnus Transylvania Werewolf je jednou z nejtemnějších
stránek kroniky XIII. století. Text kypící nejen klasickými
rekvizitami, ale i působivými motivy osamění a zmaru pluje
jako žalná inkantace na hladině kolébavých kláves a kytar,
které zřetelně otupují svou rockovou syrovost a dumavě se
prohánějí v soumračných kulisách. Je to příběh celého
alba - prim hraje Štěpánův perfektní zpěv a velmi povedené
texty, hudební složka dokresluje vampirické melodrama z povzdálí,
není až tak dominantní, spokojuje se často s velmi komorními
party v dramatu. Bolestně křehký karmín vzkvétá k
dokonalosti zejména v mlhou zahalené Julii, působivý dialog
muže a ženy, shakespearovská procítěnost, dosahující až k
samotným pekelným nebesům. Hymnem temných duší pak musí být
houpavá modlitba noci Vampire Woodoo, s textem, který přesahuje
svou naléhavostí i tradičně vysoký standart páně Štěpána.
Posluchač zaměřený na přímočarost a kytarovou syrovost se
čerstvou krví nasytí pouze u skladby Psycho, která mi přeci
jen do té vášnivě zoufalé atmosféry alba příliš nesedí.
Mnohem příznivější konstelace nastává na následujícím Třináctém
znamení, v němž se snoubí pořádná porce rockové melodiky,
přičemž ale atmosféra souzní s celkem v pekelně strhující
harmonii. Prim však hrají co možno nejhlouběji vyladěné
violy, zvuk strhaných strun a kvílivé tryzny kláves, kouzlící
výrazné momentky temnoty a zmaru. Tak vyhlíží zpoza závoje
další z mnoha vampírových tváří, tvář křehká,
neuchopitelná, bolestná...
Velkou váhu unesl zpěvák a textař v jedné osobě s grácií,
jeho letmé doteky s hudební sekcí i dialogické jiskření dokáží
dodat albu Werewolf podmanivou hloubku, byť někdy přeci jen
vzbuzují nejednoznačný dojem. XIII. století odívá se do kůže
vlkodlačí a v podivné travestii noci a dne je zvláštní,
rozjitřené a místy až negoticky expresivní a osobní.
Ztraceni v
Karpatech
- MC +
CD 26. 10. 1998 -Happy Music (MC: HMP062-4, CD: HMP062-2), délka
41:42
1. Vampires; 2. Vlčí
žena; 3. Vítr z karpat; 4. Candyman; 5. Dům kde tančí mrtví;
6. Testament; 7. Elizabeth
- Petr Štěpán,
Pavel Štěpán, Jiří Šindelka, Marcel Novák, Ollie Ryšavá
MP3:
ELIZABETH
Byl - li Werewolf
albem, které se s upíří něhou přivinulo posluchači k tělu
a nechalo ho dlouze v sebezničující rozkoši vychutnávat
extatické spojení, je tento kousek mnohem odtažitějším, avšak
o to jednolitějším činem uměleckým.
Snad nejdoslovněji se zde naplňuje poslání a podoba gotického
rocku, od první do poslední skladby víte, na jaké lodi stojíte
a kam vás unáší. Jednotlivé kompozice jsou budovány podle
pevného schématu, ve kterém mají své přesně vymezené místo
harmonicky sladěné hroty kytar, řezající své kousky s učebnicovou
dynamikou, vycizelované hrany kláves a účinné kontrasty vokálních
linek. Je v tom obrovský vnitřní řád a téměř neúprosná
logika. A v tom řádu a logice zase krása, která z tohoto alba
dělá klenot.
V rámci poměrně uzavřené struktury vzniká magické napětí
- generované nejen z (opět) perfektně odvedené textařské práce,
ale i nádherně vystavěných refrénů. Přesně načasované
vrcholy kompozic vyrůstají ze zdánlivě nezáludného a
pravidelného příboje tónů, překvapují a mocně působí -
chytlavé a přitom nevlezlé. Každá skladba má svůj vnitřní
rytmus, od svižného vichru (Vampires, Candyman), přes houpavý
vánek (Vítr z Karpat), po libou gotickou zatuchlinu, která musí
každé temné duši přivodit nezemské blaho (krvavě něžná
Elisabeth, Dům kde tančí mrtvý). Ukázkově zkrocený hřebec
rytmické sekce - neomylný tepot basy a bicích - kouzelně úsporné
klávesy a šlapající kytary, jejichž riffy jsou jednotící
hmotou - toť alchymie čisté gotiky. Úchvatné spáření
uhrančivých klávesových motivů a výbušné dynamiky rocku
se zavrtává hluboko pod kůži, stává se kouzelným zaříkání,
kterému nelze odolat.
Pokud bychom chtěli někomu mermomocí vtlouci do šišky, cože
je to ta rocková gotika, bylo by toto album nutnou Biblí. Snoubí
v sobě všechny tváře, všechny barvy a emoce, byť neustále
uchovává nadhled a brání se přílišným citovým výlevů...
Mocný krok k čistotě hmoty byl učiněn!
Metropolis
- MC + CD 3. 4.
2000 - Happy Music (MC: HMP070-4, CD HMP070-2), délka 49:14
1. Castel Argis; 2.
Metropolis; 3. Fatherland; 4. Svátek hladových; 5. Bela Lugosi´s
dead (I am Dracula)-cover version: written Bauhaus; 6.
Stonehenge; 7. Hvězdy chtějí patřit tobě; 8. London after
midnight; 9. Absinth; 10. Hindenburg
- Petr Štěpán,
Pavel Štěpán, Ollie Ryšavá, Martin Soukup
MP3:
HVĚZDY CHTĚJÍ PATŘIT TOBĚ
Tam, v křivolakých
uličkách, za horizonty všedního dne a šedivých myšlenek, v
přízračném světle zašlých neonů, plave v řece noci a času
Café Bizarre. U ohmataných stolů tu sedávají bok po boku
vybledlé tváře z černobílých fotografií a dávno zapomenutých
obrazů - Bela Lugoshi, Shelley, Baudelaire, Poe, Murnau, Byron -
sní své opojně zahnívající sny nad sklenicemi absintu, zatímco
kdesi vzadu, z reproduktoru starého rádia, pláče reportér
nad ohnivou zkázou Hindenburgu...
Bože, je to tak strašné...
Vítej v panoptiku, drahý čtenáři - líbí se ti v Café
Bizarre, líbí se Ti v pokrouceném světě dekadence tak
groteskním, až se letmo dotýká bezstarostné barevnosti a ševelu
poetismu? Vítej ve světě Metropolis, našeho posledního
zastavení na vyčerpávající pouti světem XIII. století. A při
žádném loučení se nemají ronit slzy, alespoň ne tady, v
Café Bizarre! Dost bylo pokroucený těl stromů, kvílení
vlkodlaků, stenů a lásek Nemrtvých - je čas rozsvítit kalné
žárovky, je čas zasednout s prokletými básníky... a - ano,
snít své sny o Metropoli, o dávných vizích, které snad
dojdou naplnění.
Gotické horizonty pro nové milénium, praví přebal alba. Ano,
jsou to krásné horizonty, tesané rukama mistrů hutného
expresionismu i minimalistického impresionismu. Objevte je, ponořte
se do vod alba Metropolis nevázáni předsudky, očekáváními.
Jeho na první pohled chladná tvář možná odpuzuje... Pravda,
všechno vyhlíží tak uměle, až nelidsky pravidelně - pulzující
naefektovaná basa, plechové fanfáry kláves, neúplatný tep
bicích - ale pod povrchem dříme žhavé srdce a brána do
jinam!
O kolik úsporněji pracují s barvami děti XIII. století! Je v
tom snad úsečnost, ale úsečnost, která brilantním způsobem
zdůrazňuje grandióznost a propracovanost. Zvládni formu a ovládneš
obsah, jak prosté... Titulní skladba přikrývá pod ocelovým
povlakem překvapivě dynamickou hmotu; jen přistoupit na tu hru
a sledovat jak text, tak hudební doprovod, nerozsekávat je, vnímat
je jako jeden celek. A náhle se z odtažité dokonalosti začnou
vynořovat povědomé ozvy... Snad všechna echa minulosti
zapracované do gotické moderny, vizionářské každým coulem,
v níž není nouze o šoky. V osmi minutové Bela Lugoshi´s
dead (I´m Dracula), původně z pekelné stáje Bauhaus, pochopíte,
co to znamená těžit z minima maximum, v chytlavé kytarovce
London After Midnight pěje poprvé Petr Štěpán kompletně
anglicky, ve Stonehenge pochytíte zase, na mou duši, vůni
keltských motivů... Něžnost, brutalita, slunce, bouře... A všechno
zastítěné nebývale experimentálním a avantgardním pláštěm,
který padne XIII. století mnohem slušivěji, než na Gotice.
Má je Metropolis! Až mě snad někdo bude hledat, najde mě v
Café Bizarre - sedím vedle Charlese Baudelaira a vyprávím mu
o květech rockové gotiky...
A maestro trpělivě naslouchá...
Karneval (Best
of gothic decade 1991 - 2001)
- MC + CD 4. 6. 2001 - AS Happy (MC: HMP074-4,
CD: HMP074-2), délka 68:56
1. Karneval (bonus);
2. Justina; 3. Bytosti; 4. Ten starý dům se rozpadá; 5.
Mystery Ana; 6. Upír s houslemi; 7. Nosferatu is dead; 8. Julie
umírá každou noc; 9. Vampires; 10. Elizabeth; 11. Fatherland;
12. Hvězdy chtějí patřit tobě; 13. Transylvanian Werewolf (Remix)
- Petr Štěpán, Pavel Štěpán,
Ollie Ryšavá, Martin Soukup
MP3:
KARNEVAL
Uplynuvší dekáda
gotického času zanechala v nás vzpomínky na dávno minulá léta.
Nepřehlédnutelnou rýhu v dějinách českého gothic rocku má
na svědomí XIII. století. Vypravme se s Karnevalem do dob začátků,
dnes již legendy, skupiny XIII. století a připomeňme si
jejich desetiletou tvorbu.
Vendetta - MC + CD
13. 4. 2004 - EMI, délka 59:20
1. Vendetta; 2. Rezident Evil; 3.
Horizont události; 4. Berlin & Vienna; 5. Zodiak; 6. Into The Garden Of Delight;
7. Andy Warhol; 8. Poslední letadlo do Buenos Aires; 9. Obřad za mrtvé; 10.
Shelley; 11. Bela Lugosi's Dead (industrial dance version); 12. Stepping Stone (pistols
version)
Vampire songs -
tajemství gotických archivů
- CD 14. 2. 2005 - EMI
1. Stigmata vampire intro; 2. Mr. Psycho (hellraiser
version); 3. Pokoj č. 26; 4. Valprugina noc; 5. Smutné časy; 6. Starý hrabě; 7.
Agnes; 8. Bílá paní; 9. Vampir song; 10. Čas čarodějnic; 11. Romance noci; 12.
Obřad za mrtvé (piano version); 13. Dogy na Baskervillu; 14. Mystic funeral; 15.
Stigmata vampire (blood and erotic)
Neoficiální
alba (dema):
Nová
Drakulomania (1988 a 1995)
1. PROLOG; 2. TEŠENÍ; 3. GOTICKÝ ROMÁN; 4. ČERNÁ MŠE ZA
ADRIANA (NA MUČIDLECH); 5. VLCI; 6. OBŘAD ZA MRTVÉ /původní
název OBŘAD ZA PADLÉ/;7. MORION (BŮH VÁLKY); 8. SOCHY; 9.
NOVÁ DRAKULOMANIA; 10. EPILOG
Vampir songs for
Agnes
(1991)
1. VALPURGINA NOC; 2. SMUTNÉ ČASY; 3. STARÝ HRABĚ; 4. AGNES;
5. MAJÁKY ZÁNIKŮ; 6. BÍLÁ PANÍ; 7. VAMPIR SONG; 8. ČAS ČARDĚJNOC;
9. ROMANCE NOCI; 10. OBŘAD ZA MRTVÉ /původní název OBŘAD ZA
PADLÉ/
Demoniac
(1991)
1. HOROROVÝ SEN; 2. TĚLO NA KŘÍŽI; 3. JUSTINA; 4. AMULET; 5.
TRANSYLVANIA; 6. JERUSALEM; 7. KAINOVO ZNAMENÍ; 8. RŮŽE A KŘÍŽ;
9. OHEŇ V KRUHU; 10. ORCHIDEJ; 11. KNÍŽE TEMNOTY; 12. BYTOSTI;
13. MARKÝZA Z OBRAZŮ; 14. DEMONIAC; 15. POENAR
Heretic (1993)
1. MYSTERY ANA; 2. KARNEVAL; 3. RŮŽE A KŘÍŽ; 4. MACBATH; 5.
TRANSYLVANIA; 6. MYSTIC FUNERAL; 7. BLOODY SISTERS; 8. MARKÝZA Z
OBRAZŮ; 9. SMUTNÉ ČASY; 10. AMULET
Black ritual (1993)
1. BLACK RITUAL; 2. NOSFERATU IS DEAD; 3. HNĚV ANDĚLŮ; 4. NEVĚSTA
TEMNOT; 5. PSYCHO; 6. ZÁNIK IZRAELE; 7. SVATÁ VÁLKA; 8.
MACBETH; 9. MISTR LEONARD; 10. DOGY NA BASKERVILLU
Mistr a Markétka (1994)
1. MISTR A MARKÉTKA; 2. MARKÝZA Z OBRAZŮ (duet); 3. TEN STARÝ
DŮM SE ROZPADÁ; 4. SVATÍ A NEBI; 5. SANCTUM SANCTORUM; 6.
AGONIA (parts 2); 7. JUSTINA (symphony version); 8. W. A. MOZART
- UKOLÉBAVKA (živá nahrávka z chrámu); 9. CEREMONY AND
REQUIEM; 10. MISTR A MARKÉTKA (epilog)
Tančící Belial (1994)
1. AGONIA (Na křídlech noci); 2. VZPOMÍNKA NA HAMLETA; 3. TANČÍCÍ
BELIAL; 4. MEIN KAMPF; 5. LEGENDA O KRYSAŘI; 6. MESSIAH; 7.
DUEL; 8. ČERNÁ MŠE ZA BELIALA; 9. AGONIA (Mrtvý muž nevypráví
žádné příběhy)
Legenda o Krysaři
(1996)
1. LEGENDA O KRYSAŘI; 2. DOBA TEMNA (Gotika); 3. SABATIN (Blood
is Life); 4. KRYSAŘ A AGNES (Mistr a Markétka); 5. KRYSAŘ (Motiv);
6. CIZINEC (Motiv); 7. SEN SEPPA JÖRGENA; 8. KRYSAŘ (Motiv); 9.
SEN O ZEMI SEDMIHRADSKÉ I.; 10. SVÍTÁNÍ; 11. AGNES TRPÍCÍ (Tango
Sallieri); 12. KRYSAŘ A ĎÁBEL (Poslední setkání); 13. SEN O
ZEMI SEDMIHRADSKÉ II.; 14. LEGENDA O KRYSAŘI (Memento)
Mozart is dead
(1998)
1. OPUS PRO MACBETH (CD version); 2. JULIE UMÍRÁ KAŽDOU NOC (Vampires
mix); 3. BLOOD IS LIFE (Demon version); 4. TANGO SALLIERI (Helmix);
5. DIGITAL DEMON; 6. MOZART IS DEAD; 7. ANGELS OF ABYSS; 8.
CARDIAC ARYTHMIA
Evangelium (1998)
1. ROYALE CARPHATIA (Intro); 2. EVANGELIUM; 3. SVATÁ VÁLKA; 4.
ČERNÝ MĚSÍC; 5. TORQUEMADO; 6. ANGELS OF CARPATHIA (Outro); 7.
KARNEVAL (Gothic machine); 8. POKOJ 26. (cover version); 9.
BRATRSTVO VLKODLAKA; 10. JULIE UMÍRÁ KAŽDOU NOC (nová verze -
Vampires mix); 11. NOSFERATU IS DEAD (live verze-archiv)
Bela
(2000)
1. BELA LUGOSI´S DEAD (I am Dracula - cover Bauhaus); 2. MYSTIC
FUNERAL (live version - archive); 3. STIGMATA VAMPIRE (nová
verze - erotic mix); 4. UPÍR S HOUSLEMI (symphony des Grauens);
5. BELA LUGOSI - MEMENTO; 6. KVĚTY ZLA (Charles Baudelaire
requiem); 7. LONDON AFTER MIDNIGHT (Metropolis version); 8.
BLOODY SISTERS (live version - archive); 9. GOTHICA (cathedral
version); 10. STONEHENGE (Metropolis version)
Land of bizarre (2000)
1. COSMIC EATHEDRAL; 2. TWIN PEAKS; 3. LAND OF BIZARRE (Procitnutí);
4. RUSSIA; 5. PHANTOM SAX; 6. MONSTERS; 7. GOTHICA; 8.
HINDENBURG; 9. STAR WARS; 10. LAND OF BIZARRE (Vzpomínka); 11.
FOLLOW ME
VHS
Gothic
Necronomicon (1997)
1. ROYALE
CARPATHIA; 2. TRANSYLVANIAN WEREWOLF; 3. MACBETH; 4. KNÍŽE
TEMNOTY; 5. TANGO SALIERI (Horror mix)
Vampiris
Night (1998)
1. TRANSYLVANIAN
WEREWOLF; 2. MYSTERY ANA; 3. TORQUEMADO; 4. VAMPIRE WOODOO; 5.
BYTOSTI; 6. JUSTINA; 7. ČERNÝ MĚSÍC; 8. KARNEVAL; 9.
TRANSYLVANIA; 10. NOSFERATU IS DEAD
Archive
(2000)
1. INTRO - BYTOSTI
(live 92); 2. BYTOSTI (studio 92); 3. AMULET (live 92); 4.
BYTOSTI (studio 91); 5. JUSTINA (studio 92); 6. MYSTERY ANA (live
95); 7. TRANSYLVANIA (live 92); 8. LEGENDA O KRYSAŘI (Theatre
project 96 - 97); 9. TRANSYLVANIAN WEREWOLF (klip 97); 10.
KARNEVAL (live 99); 11. LIVE IN POLAND (2000) - NOSFERATU IS
DEAD, ELIZABETH,UPÍR S HOUSLEMI, BELA LUGOSI´S DEAD; 12.
STONEHENGE (live in Prag 2000); 13. VAMPÍŘI - OTÁZKY A ODPOVĚDI
(dosud nezveřejněný televizní rozhovor s Petrem Štěpánem
na téma: Vampirismus, noční bytosti, Vlad Dracula, Bela Lugosi...,
speciální host reportáže - Jenny Nowak)
After
midnight (2001)
1. HINDENBURG (intro);
2. LONDON AFTER MIDNIGHT (live sound); 3. LEGENDA O KRYSAŘI; 4.
UPÍR S HOUSLEMI; 5. ABSINTH; 6. STONEHENGE; 7. BELA LUGOSI´S
DEAD; 8. LONDON AFTER MIDNIGHT (CD sound)
Petr Štěpán:
Kniha Nosferatu - Vampírská bible
Vydalo
nakladatelství E. M. S. (Petr Olejníček) 15. 6. 1998 v Jihlavě. Redakce Jenny
Nowak. Sazba GSZ (Aleš Palovčík). Tisk ETIS Jihlava.
© Petr Štěpán, 1998; Cover design © Aleš Palovčík, 1998; Cover Photo © Marek
Dostál
..
Časopis
Fantastická fakta (3/98)
Recenze - Kniha Nosferatu
BLEDÝ SVIT půlnočního měsíce, rakev, vůně čerstvé hlíny
z hrobu, ostré špičáky, prokousnutá hrdla, jednoduše hrůza
a děs, to vše jsou atributy nočního démona - upíra. Přízračná
postava upírova děsí po staletí a staletí nebohé lidské duše,
však jste už měli možnost se s nimi setkat i na stránkách
našeho časopisu. Dokonce to vypadá jako by upírská tematika
prožívala jakousi renesanci. Upíři pronikají nejen do našich
myslí a snů, ale i na stránky časopisů a na televizní
obrazovky. Důkazem toho je i nová kniha rockového hudebníka
Petra Štěpána s názvem Kniha Nosferatu s podtitulem Vampýrská
bible.
Kniha je poněkud zvláštně připsána Belovi. Jedná se o Belu
Lugosiho, amerického herce pocházejícího z rumunských hor.
Proslul především hlavní rolí v neslavnější filmové veri
Draculy z roku 1931, filmoví kritici o něm říkali, že se plně
ztotožnil s postavou, kterou tak dokonale ztvárnil.
Vampyrologové se naproti tomu domnívají, že onu postavu upíra
vůbec hrát nemusel, Bela Lugosi podle nich totiž byl upírem
skutečným! Unikátní fakta z Belova života vás nenechávají
na pochybách, že s ním skutečně nebylo všechno v pořádku.
Brandon Kelly, novinář a publicista, byl pevně přesvědčen o
tom, že to s Belou není jen tak; snažil se proniknout do společnosti
lidí, kteří byli Belovi nablízku a všímal si jevů, které
druzí přehlédli. Mimo jiné napsal:
K tomu, aby vám po páteří začalo přabíhat ledové chvění,
stačilo, aby se kamera v dlouhém detailu upřeně zadívala do
tváře hlavního představitele Bely Lugosiho. Strnulým, lačným
pohledem svých podivně světélkujících očí vás přikoval
k zemi ještě dřív, než pomalu - výhružně pomalu - v
polozvířecí grimase, odhalil své ostré oslnivě bílé horní
zuby. Výrazně přečnívající šelmí špičáky...
Kelly se domníval, že Lugosiho špičáky nejsou jen dovedným
výsledkem práce maskéra, měl za to, že jsou Lugosiho nedílným
vlastnictvím. Nesrovnalostí kolem Lugosiho bylo daleko víc,
ale o tom už si přečtěte sami.
Vampýrská bible přináší poměrně ucelený pohled na vampýrskou
temtatiku. V knize najdete od základu všechno, co byste o upírech
měli vědět. Odkud se upíři v našem světě vůbec vzali. Co
s nimi má společného anglický okultní řád Zlatý úsvit a
jeho člen, autor slavného románu Dracula Abraham Stoker. Do
jaké míry je nebezpečná magická evokace vyšší inteligence
vampýřího charakteru? A co upírův pokrevní bratranec
vlkodlak?
V knize se také dozvíte něco o nepříliš známé stříbrné
magii měsíce, hojně upíry využívané. Stranou nezůstane
ani černá magie a účinné návody jak se bránit proti černomagickým
útokům nejtěžšího kalibru. Dozvíte se něco i o českém
pohřebišti upírů - Čelákovicích.
Vcelku dobře a napínavě psané knize bych vytknul zařazení některých
pasáží, jejichž souvislost s ústředním tématem, byť vzdálenou,
jsem nenašel (například rozsáhlejší zmínka o Rasputinovi).
Aleš Česal
Petr Štěpán: Kniha
Nosferatu - Vampýrská bible
Druhé upravené vydání.
Vydalo nakladatelství Adonai, s.r.o 7. 4. 2003 v Praze. Grafická úprava SZ,
s.r.o. Tisk ETIS Jihlava. © Petr Štěpán, 1998/2003
MF DNES (16.4.2003)
Druhé vydání Knihy Nosferatu je na světě
Jihlava - Nového
upraveného vydání Knihy Nosferatu - Vampýrské bible se v těchto dnech dočkala
populární kniha jihlavského rockového zpěváka, skladatele a textaře Petra
Štěpána. Kniha poprvé vyšla před pěti lety a její náklad byl zcela rozebrán.
Kniha čtenářům předkládá průřez světem vampyrismu, tajemna a černé magie. Nejsou
v ní zachycena pouze historická fakta, portréty známých osobností, příběhy
dávných časů, ale i některé praktiky rituálů magie. "Bezprostředně po vydání
rozvířila kniha zájem o opětovné prošetření kauzy Čelákovického pohřebiště.
Témata publikovaná v knize upoutala řadu televizních stanic, publicistických
pořadů," dokládá zájem o zpracované téma autor knihy. Druhé vydání Knihy
Nosferatu v novém designu, s úpravami a po mnoha odkladech, způsobených mimo
jiné i loňskými povodněmi, poslalo na knižní trh nakladatelství Adonai. Kniha je
obohacena o nové fotografie, na její vypovídací hodnotě a sdělení se podle Petra
Štěpána nic nemění. "Některé kapitoly jsou upraveny, jiné přesunuty, aby bylo
dosaženo výraznějšího rytmu a dynamiky při četbě," vysvětluje Petr Štěpán, jinak
vůdčí osobnost gothic-rockové skupiny XIII. století. "Nikdy jsem se nepovažoval
za historika, vampyristu či archeologa. Kniha je mým nazíráním na svět a popis
událostí, osobností a děl, se kterými jsem se cítil být velmi blízko. Pravdou
je, že mě téma okultismu, vampyrismu, historie náboženství inspirovalo v mé
umělecké tvorbě. Snažil jsem se nahlédnout pod povrch věcí," dodává.
Ilona
Muselová
Recenze alb
Amulet - Metropolis: MetalMania / Úprava: BlueWolf
Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 pcx, MIE 4.0+.
Některé materiály jsou převzaty z oficiálních stránek XIII. STOLETÍ se
souhlasem webmastera.
©
Tomáš Janče - WGR 2001-2006
|